tirsdag 16. februar 2010

Familjen Annorlunda..

Om jeg kunne.. hadde råd.. bodde i ett stort hus litt utenfor byen.. og hadde en mann som var enig..(viktig faktor !!) så hadde jeg gjerne kjørt rundt i minivan med en skokk unger !! Ett helt fotballag...eller gjerne 3-4 hvertfall ;) På svensk Tv4 sender de for tiden en serie på mandager som heter Familjen Annorlunda. Det handler om 3 familier med maaaange barn. De har 8 - 10 barn, og en av familiene bor i en liten 3romsleilighet i Märsta - med 9 barn, og 1 til på vei.. Hallo !! 9 barn !!

Det er helt vilt.. men likevel tar jeg meg selv i å tenke :" Ååå, det så koselig ut da. Ååå, så søte de er.. " Galskap, jeg vet..
Barna får lage sin egen pizza, at det er 9 stk som hiver seg over maten og roter verre enn verst gjør foreldrene ingenting. Koster opp når de er ferdig, ingen vits i å lage bråk om det der og da..

1 tar med seg 8 barn på lekeplassen mens den andre vasker huset til helgen..
2 får være med pappa på elgjakt mens resten er hjemme med mor..
Mamma drar på reunion mens pappa er hjemme med 10 barn - og en svigermor!
Mamma & Pappa drar med seg 9 barn på Finlandsbåten, og klarer å pakke 3 dagers utstyr til 9 barn og seg selv i 2 kofferter !!

Alle husene har ett herlig kaos, barna hyler og skriker - sloss og krangler..Og i neste episode klemmer de hverandre, feirer bursdager og drar på tur. Og når jeg tenker meg om - så er det akkurat det vi gjør om dagene også.. bare i litt mindre skala !! ;D

For en hverdag !! Så mye glede.. så mye kjærlighet.. men likevel får jeg vondt av barna. De større passer de små mye, de sier selv at de aldri skal ha så mange barn fordi man aldri er alene.
Man får aldri 100 % oppmerksomhet - men det gjør kanskje ikke min 3åring heller ? Selv om det bare er han ? Kan jeg si at jeg ALLTID har øyne og ører oppe ? At han ALLTID kommer til å bli hørt, forstått og hjulpet ? Man skal BARE lage mat, BARE snakke ferdig i telefonen, BARE rydde unna først.. Og de har vel litt godt av at vi ikke slipper alt i hendene hver gang de roper ?

Det er vanskelig.. og jeg kan ikke forestille meg at det blir noe enklere.. enten man har 1, 5 eller 10 barn !!!

Sjekk ut http://www.tv4.se/ og søk på Familjen Annorlunda - det er verdt en titt !!
- Hva mener du ? Skal du ha 9 barn ? -

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Counting..

Never run faster then your guardian angel can fly...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails